Ga naar de inhoud Ga naar de voettekst
MYENERGI

Is een elektrische auto duurzaam?

Elektrische auto duurzaam

In de media is het duurzaamheidsaspect van elektrische auto’s vaak besproken. Is de elektrische auto duurzaam of is het toch schadelijk voor het milieu? In dit artikel leggen we uit wat elektrische auto’s duurzaam maakt en hoe ze het milieu beïnvloeden.

1. Veel minder CO2-uitstoot

Een belangrijke reden waarom de elektrische auto duurzaam is, is de beperkte CO2 uitstoot. Elektrische auto’s stoten over hun gehele levensloop gemiddeld 40 procent minder CO2 uit dan benzineauto’s. Milieu Centraal rekende uit dat een elektrische middenklasse auto zo’n 32.300 kilo CO2 uitstoot, terwijl een vergelijkbare brandstofauto zo’n 53.100 kilo CO2 uitstoot. Tijdens deze berekening zijn ze uitgegaan van de productie van de auto, de accu én wanneer er 220.000 kilometer gereden wordt. Daarnaast hielden zij rekening met grijs-groene stroom die uit het stopcontact komt. Dat laatste punt houdt in dat er nog een positieve verandering aan zal komen. Bij het produceren van grijze stroom in centrales wordt ook CO2-uitgestoten, maar bij groene stroom is dit (tijdens de productie) niet het geval. Laad u uw elektrische auto op met eigen groene energie? Dan is uw CO2-uitstoot nog kleiner.
Met onze slimme EV-lader zappi kunt u thuis eenvoudig gebruik maken van uw eigen groene stroom om uw elektrische auto voordelig én milieubewust te laden.

2. Positief voor de luchtkwaliteit

Een elektrische auto is beter voor de luchtkwaliteit, met name in steden. Tijdens het rijden komt er namelijk geen fijnstof en stikstofoxide uit de uitlaat. Fijnstof en stikstofoxiden zijn niet alleen slecht voor onze gezondheid, maar ook voor de natuur. Vooral in de stad, waar de luchtkwaliteit vaak slecht is, is dit een positieve bijkomstigheid van elektrisch rijden.
Er is wel een kleine kanttekening te noemen: Net als een brandstofauto zorgt een elektrische auto wel voor slijtage van het wegdek en een verspreiding van stof over de weg. De slijtage is ondanks het zwaardere gewicht van een elektrische auto echter niet meer dan bij een brandstofauto, in tegenstelling tot wat sommigen denken.

3. Elektrische auto duurzaam ondanks de accu

Een veel gehoord argument is dat een elektrische auto niet duurzaam zou zijn door de productie van de accu. Het klopt dat voor het produceren van de accu veel energie nodig is. Omgerekend is de uitstoot van een elektrische auto inclusief de productie van de accu echter nog steeds minder dan de uitstoot van een brandstofauto. Per kilometer die u rijdt, gebruikt een elektrische auto minder energie dan een brandstofauto. Elektrisch rijden is veel efficiënter en dat maakt de elektrische auto duurzaam.
Maar hoe zit het dan met de grondstoffen die nodig zijn voor de accu? Wanneer we daar rekening mee houden, is ook dan een elektrische auto duurzaam te noemen? Om een accu te produceren gebruikt men onder andere lithium, grafiet en kobalt. Lithium en grafiet is afkomstig uit landen die redelijk ontwikkeld zijn. Kobalt echter niet. Dat wordt vaak nog uit illegale mijnen in Congo gehaald. Het is gevaarlijk werk en ook verboden bij wet. Toch blijft het gebeuren. Waarom? Omdat er volgens mensenorganisaties als Amnesty International nog meer nadelen kleven aan het sluiten van de mijnen. Wel roepen organisaties op om de werkomstandigheden te verbeteren en zo min mogelijk kobalt in toekomstige accu’s te gebruiken. In accu’s die nu gemaakt worden, zit al 3 keer minder kobalt dan 5 jaar geleden.
Is het winnen van de grondstoffen voor de accu van een elektrische auto duurzaam? Nee, vaak niet en bovendien is het gevaarlijk werk. Kunnen we dan zeggen dat een elektrische auto een negatieve impact heeft op het milieu? Nee, ook niet. Waarom? Dat komt namelijk omdat de onderdelen van een accu wél te recyclen zijn in tegenstelling tot fossiele brandstoffen voor bijvoorbeeld een benzine-auto.
Is een accu niet meer voldoende voor een elektrische auto? Dan kan het een tweede leven krijgen als opslag van zonne-energie of windenergie. Lukt dat niet meer? Dan worden ze gerecycled en worden grondstoffen als aluminium, koper, kobalt en ook steeds vaker lithium hergebruikt. Op die manier wordt ook de invloed van de accu van een elektrische auto op het milieu beperkt.

myenergi